Wprowadzanie dwuznaków w kl. 1
-
Zestawienie ( wypowiadanie) par wyrazów różniących się głoskami: s-sz
-
Nauczyciel / rodzic wypowiada wyrazy, np.
-
kos – kosz, sum – szum i pyta o ich znaczenie
2. Analiza i synteza słuchowa par wyrazów
-
nauczyciel / rodzic prosi
- nazwij kolejne głoski w wyrazie kos
- nazwij kolejne głoski w wyrazie kosz
- ułóż model wyrazu kos, kosz z kolorowych nakrywek
- policz, ile głosek jest w wyrazie kos
- policz, ile głosek jest w wyrazie kosz
- jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu kos, kosz
- czym różnią się te głoski ( s- syczy, sz- szumi)
3. Wyodrębnienie dwuznaku
-
nauczyciel / rodzic zapowiada, że głoskę szumiącą zapisuje się przez dopisanie do litery s litery z
-
demonstruje napis dwuznaku w liniaturze zwiększonej i normalnej
-
zapowiada, że te dwie litery stanowią dwuznak. Ma on wartość jednej litery, oznacza jedną głoskę i przy pisaniu nie można go oddzieleć.
-
demonstruje również dwuznaki drukowane
4. Nauka pisania dwuznaku
-
obok uprzednio zapisanych dwuznaków nauczyciel/rodzic pisze jeszcze raz dwuznak mały i wielki zwracając uwagę na sposób połączenia liter w nim
-
dziecko pisze dwuznak w zwiększonej liniaturze, a potem w zeszycie w liniaturze normalnej
5. Czytanie wyrazów z dwuznakiem oraz pisanie wyrazów z dwuznakiem
Kilka uwag:
-
przy wprowadzaniu dwuznaków rz, ch wychodzimy od analizy i syntezy wzrokowej,
-
przy tych dwuznakach należy wyjaśnić, że tę samą głoskę zapisuje się dwojako: ż-rz, h-ch,
-
przy nauce czytania nie można pominąć połączeń typu d+z, r+z, które dwuznakiem nie są, lecz oznaczają dwie odrębne głoski, np. odzywa – od+zywa, odznaka – od+znaka,
marznąć – mar+znąć,
-
należy uczulić słuchowo na różnice między dź a dż: dżem, ale drzwi; dżungla, ale drzewo
oprac. Jolanta Kondraciuk